UDÁLOSTI
Státní svátek - Svátek práce02. 05. 2025 08:00 - 02. 05. 2025 10:30
MZ: Didaktický test z M 8:00-10:3002. 05. 2025 13:30 - 02. 05. 2025 15:45
MZ: Didaktický test z Aj 13:30-15:45. 05. 05. 2025 08:00 - 05. 05. 2025 09:40
MZ: Didaktický test z Čjl 8:00-9:40. 06. 05. 2025 08:00 - 06. 05. 2025 10:45
MZ: Didaktický test z M rozšiřující 8:00-10:45.08. 05. 2025
Státní svátek - Den vítězství09. 05. 2025
Ředitelské volno 15. 05. 2025 08:00 - 15. 05. 2025 16:00
Malá maturita - ústní část, Aj16. 05. 2025 - 19. 05. 2025
Maturitní zkoušky - ústní část, třída 8.E21. 05. 2025 - 23. 05. 2025
Maturitní zkoušky - ústní část, třída 8.FInformace o zpracování osobních údajů
Český jazyk a literatura
Výuka mateřského jazyka pracuje s poznatky, které žáci získávají v jiných předmětech: dějepis, občanská výchova, základy společenských věd, cizí jazyky, hudební a výtvarná výchova a také v předmětech přírodovědných. Hodiny českého jazyka rozšiřují slovní zásobu žáků, jakož i celého dalšího repertoáru jazykových prostředků.
Výuka se dělí na literární, jazykovou a komunikační výchovu.
Ve všech složkách předmětu se žák postupně učí pracovat s náročnějšími texty odbornými i uměleckými, poznává bohatství mateřského jazyka a předmět se stává i prostředkem esteticko-výchovného působení. V jazykové a komunikační výchově je žák veden k tomu, aby rozuměl různým typům textů a promluv a přemýšlel o nich. Získává schopnost vyjadřovat se spisovným jazykem správně, výstižně, slohově vhodně a pohotově v projevech ústních i písemných. Literární výchova je předmětem všeobecně vzdělávacím s výraznou funkcí esteticko-výchovnou. Žák získává základní přehled o vývoji české a světové literatury a je veden k tomu, aby respektoval, chránil a oceňoval naše tradice a získal pozitivní postoj k uměleckým dílům. Interpretace vybraných literárních děl přispívá k utváření názorů, postojů, zájmů, vkusu a mravního profilu žáka a celkově rozvíjí a kultivuje jeho duchovní život.Ve výuce se vzdělávací obsah jednotlivých složek vzájemně prolíná.
Výuka probíhá zpravidla v rámci celé třídy. Především na nižším stupni osmiletého gymnázia jsou v rámci třídy připravovány soutěže a vystoupení žáků individuálně nebo ve skupinách – recitace, dramatizace, diskusní fóra. Ve volitelných seminářích pracují žáci různých tříd téhož ročníku. Během školního roku se žáci účastní poznávacích, jsou vedeni k účasti v rozmanitých soutěžích, a to jak ve školních kolech, tak i ve vyšších, postupových: obvodních, regionálních i celostátních (olympiáda v českém jazyce, recitační a literární soutěže, lingvistická soutěž), účastní se vybraných kulturních akcí a zhlédnou vybraná představení.
Cílem výuky českého jazyka je zdokonalování ústního i písemného vyjadřování studentů, znalost a praktické využívání spisovného jazyka s důrazem na dorozumívací a rétorickou funkci jazyka. Jazykové vyučování plní úlohu sjednocujícího činitele všech učebních předmětů gymnázia. Literatura pak má výraznou funkci esteticko-výchovnou. Cílem vyučování je jednak poznávání vývoje písemnictví jednotlivých národů od nejstarších dob do současnosti na základě zkoumání a hodnocení typických textů v souvislosti s dobou a osobností autora, jednak naučit se vnímat literární text po stránce obsahové i formální. Studenti se učí rozumět složitějším psaným projevům, vybrat z nich nejdůležitější myšlenky a interpretovat je a zároveň posoudit účel i vhodnost použitých jazykových a uměleckých prostředků. Studenti jsou vedeni k celoživotnímu aktivnímu čtenářství a schopnosti používat kultivovaný jazyk při vytváření vlastních písemných či mluvených projevů.
Ve třetím a čtvrtém ročníku a v septimách a oktávách mají studenti možnost si vybrat si literární seminář s dotací 2 hodiny týdně. Letos jsou otevřena jen Cvičení z českého jazyka.
Vyučující českého jazyka: